“Formue og Skjønhed søge de førend Forstand
og Dyd”
-
en trolovelsessag fra 1809
af Viggo Larsen, seminarie’lektor,
cand.mag.
Søndag den 9. juli 1809 hen på eftermiddagen fandt der en lidt
speciel sammenkomst sted i præ-stegården i Søften.
Det drejede sig om to unge Tinning-folk, nemlig gårdfæster Rasmus Mikkel-sen og så datteren fra nabogården, Helle
Niels-datter, der sammen med nogle mandlige slægt-ninge
og venner var indkaldt af sognepræsten Ole Ankersen Secher for at ra løst et bestemt problem: Rasmus og Helle havde få uger
tidligere holdt trolovelsesgilde, og umiddelbart efter var de flyttet sammen,
men hurtigt viste det sig, at de to ikke passede sammen.
Mødet i præstegården blev både langvarigt og bevæget. På et vist tidspunkt
syntes der at have været optræk til et voldeligt opgør mellem Rasmus Mikkelsen
og pigens brødre, men sam-menstødet forblev dog på
det verbale plan, idet man nøjedes med en “Disput, der var broderet med
Uartigheder og Opkog af gammelt Nag”, som præsten skrev bagefter.
Kærnen i sagen var, at de to unge efter skik og brug havde trolovet sig, og
dermed var de efter den gængse opfattelse bundet til hinanden. Tro-lovelsen var en middelalderlig institution, der
opretholdtes efter Reformationen. Ifølge Frederik 2’s ordinans
af 19. juni 1582 foregik ægteskabs-indgåelse ved, at parterne offentligt
erklærede at ville være ægtefæller. Derefter holdtes normalt et ja-gilde, og så flyttede de pågældende sammen. Den
ægteskabsstiftende handling var trolovelsen, hvorimod den kirkelige velsignelse
ikke var nogen betingelse for ægteskabets indgåelse. Frem gennem 1600- og 1700-
tallet betonede myndig- hederne dog mere og mere vielsen som det centrale og
ved en forordning af 4. Januar 1799 afskaffedes trolovelsen.
En århundredgammel sædvane kan imidlertid ikke afskaffes blot ved en lov,
selvom man fra centralt hold havde søgt at underminere den gennem de
forudgående mange år. Den gamle opfattelse, at parrets aftale betød det
begyndte ægteskab, hvorefter de trolovede flyttede sammen uden at afvente
vielsen, levede videre til langt ind i 1800 tallet.
I Tinning opfattedes Rasmus’ og Helles trolovelse i forsommeren 1809 som
ægteskabsindgåelse, selvom man nok havde på fornemmelsen, at myndighederne så
lidt anderledes på det. Men havde Rasmus og Helle holdt af hinanden og sammen
fået hverdagen til at fungere, så var der aldrig blevet en sag ud af det.
Forholdet mellem de to gik imidlertid i hårdknude, og en løsning blev
vanskelig.
En gård uden en kone til at varetage hushold-ningen
med mere var kun en halv gard, så naturligt nok
kiggede Rasmus Mikkelsen sig om efter en kone, da han havde overtaget en
fæstegård i Tinning under Frijsenborg. Han behøvede ikke at se langt, for på
nabogården sad en enke med en giftemoden datter. Så Helle Nielsdatter
og Rasmus Mikkelsen “drak deres Ja-Gilde i Familiens
og nærmeste Venners Overværelse, og inden 2 Dage derefter flyttede hun ind til
sin Fæstemand”. Imidlertid, næppe var 14 dage gået, før Helle begyndte at
opføre sig mærkeligt: “Hun ligger bestandig i Sengen og vil ej staa op til sin Gjerning - hun taler
ikke et Ord til nogen, ogsaa svarer hun aldrig paa noget Spørgsmaal”. Rasmus
håbede selvfølgelig på, at hendes usædvanlige opførsel var forbigående. Men da
det trak ud, så han ikke anden udvej end at opsøge Ole Anicersen
Secher, præst i Søften-Foidby sogne 1798-1820 for at
forelægge ham sagen og få et råd. Sognepræsterne var på det tidspunkt såvel
gejstlige som verdslige embedsmænd og lokal-samfundenes ubestridte ledere.
Ved den første samtale mellem sognepræsten og Rasmus Mikkelsen fik sidstnævnte
at vide, at parrets samrnenflytning
var “usømmelig” og efter gældende lovgivning at betragte som lejennål, dvs, samleje uden for
ægteskabet, hvilket var ulovligt. Øvrigt gik præstens råd ud på, at hvis Rasmus
så sig “med Grund bunden til en Ulykke, og hun ej blev bedre, at han da foreenedes med hende om at hæve deres Forlovelse”. Det råd
var Rasmus Mikkelsen veltilfreds med, men pigens familie var mere tøvende
overfor præstens forslag. Så efter en ugestid blev
sognepræsten påny opsøgt af Rasmus ledsaget af en af
brudens brødre. I fællesskab bad de præsten om at tale med de to unge for at
“bringe Sagen til Endelighed mellem dem, saa de enten
kunne vies eller separeres”. Det var en nærliggende opgave for præsten at være
ægteskabsmægler, så han indkaldte til et møde i præstegården søndag den 9. juli
1809 kl. 16.
Samtidig begyndte han i al stilhed at indhente oplysninger om de to unge for at
være vel rustet til den forestående samtale. For præsten tegnede der sig
hurtigt et billede af en pige, der havde fortrudt sammenflytningen og derfor
forsøgte at gøre sin fæstemand ked af hende. Men da det så var ved at lykkes,
så fortrød hun også dette og ville ikke forlade ham “meesten
for Skams Skyld”. Iøvrigt havde Secher selv
konfirmeret Helle i 1802, om end uden større begejstring - i kirkebogen skrev han da, at “efter 2 Aars
Forberedelse sejrede dog Religionens Lærdomme over hendes medfødte og indgroede
Ligegyl-dighed for at lære noget”. Og endvidere
tegnede der sig for præsten et billede af en ung mand, der forsøgte at bære
over med den foregivne mutte pige, men til sidst tabte tålmodigheden og overfor
hende lod “slippe nogle Ytringer, der ikke smage af Sukker”.
Mødet i præstens kontor den søndag eftermiddag blev som nævnt både langvarigt
og stormfuldt. De tilstedeværende var det unge par, to af pigens brødre, en
svoger til den unge mand samt 3 naboer eller venner - alle mænd.
Sognepræsten indledte sammenkomsten med at udspørge den unge pige for at få
hende til at forklare sin opførsel overfor sin trolovede. Hun benægtede, at hun
var syg. Og spørgsmålet, om hun var tilfreds med sin stilling, besvarede hun
med et “vreedagtigt Ja!”, mens en forespørgsel over
eventuelle klager over Rasmus fremkaldte “et sagte Nej”.
Til sidst, efter mange spørgsmål fra præstens side, sagde hun, at hun i
begyndelsen af deres samliv “ikke var frisk, men nu er jeg i god Stand”. Det
benægtede Rasmus -
hun ville jo hverken spise eller drikke
eller tale med nogen. Nu begyndte Helles brødre at blande sig i samtalen.
Efterhånden råbtes der højere og højere, og forskellige uspecificerede
beskyldninger fløj gennem luften, indtil pastor Secher slog i bordet og påbød
tavshed.
Sognepræsten spurgte nu direkte Rasmus, om han ville skilles fra Helle, hvilket
han bejaede. Men inden pigen kunne besvare det samme spørgsmål, råbte hendes
brødre, at Helle gerne ville blive hos Rasmus. Igen måtte præsten dæmpe
gemytterne. Et nyt spørgsmål fra præstens side, om hun elskede Rasmus mere end
nogen anden, besvarede hun ikke. Endelig konkluderede Ole Arikersen
Secher, at “Ville I lyde mit Raad, saa slutter ingen Forbindelse, men hæver den, der er
begyndt. Dertil svarede alle tilstedeværende: ja, det er rettest”.
Efter alt at dømme havde diskussionen indtil dette punkt kun været et forspil
til det, der fulgte. Pigens brødre stillede nemlig nu det spørgsmål: Hvad skal
Helle have for tabt ære efter kun få ugers samliv med Rasmus? Det spørgsmål
ville sognepræsten ikke indlade sig på, men “nu begyndte et reent
Marked om Pigen, brødrene forlangte 100 Rigs-daler
for Laanet af deres Syster”
og 100 rigsdaler yderligere, hvis det viste sig, at hun var blevet gravid.
En ny voldsom diskussion blussede op, og brødrene truede med at forelægge sagen
for domstolene. I den situation stillede Rasmus Mikkelsens svoger, Jens
Mogensen, der var sognefoged i Vitten, et spørgsmål til præsten: “Hvad siger
Kongens Lov? Kan hun tilkomme noget?”. Præsten svarede, at loven kun gav hende
krav på hjælp til et eventuelt barns underhold. Derfor gik præstens råd ud på,
at Rasmus Mikkelsen skulle love at give 10 rigsdaler årligt i 10 år til et
eventuelt barns opdragelse, og ellers intet. Det gik Rasmus straks ind på, men
Helles to brødre ville også have “Gotgiørelse for havte Ulejlighed og Tilsætning ved Ja-Ord”
på ialt 30 rigsdaler. Det må til den pris have været
et rimeligt godt trolovelsesgilde med hensyn til mad og drikke. Efter ny
diskussion accepterede Rasmus Mikkelsen at betale 30 rigsdaler “for at slippe
ud afheele Sagen”.
Alt i alt kom den mislykkede trolovelse
altså til at koste Rasmus Mikkelsen 30 rigsdaler samt sikkert megen ærgrelse.
Tilsyneladende blev det derved - ifølge
kirkebogen ses Helle i hvert fald ikke at have født et barn i 1810. En entydig
forklaring på hendes optræden fremgar ikke af
kildematerialet -
om hun måske var syg, eller om der blot
var tale om gemytternes uoverensstemmelse, eller noget helt tredje.
Også sognepræsten havde sagen kostet møje og besvær. Men da han den 10. juli
1809 indførte i embedsprotokollen forløbet af gårsdagens op-hidsede
møde, var det ikke den megen umage med at mægle og fa parterne forligt, som han
i sine bemærkninger til sagen hæftede sig ved, men derimod den efter hans
mening tydeligt bund-materialistiske holdning til ægteskabet, som han havde
været vidne til.
Med en grov generalisering skrev Secher i embedsbogen,
at “Bønder i Almindelighed giøre sig kun liden Umage
for at vælge en Ægtemage ...
Formue og Skjønhed
søge de førend Forstand og Dyd - og som en
uvæsentlig Sag anseer de det at kjende
den, de ville ægte”. Derfor lever de tit som hund og kat, men “de separeres saare ugierne og saare sjældent, fordi de derved forudsee
en Svækkelse i deres Formue” ved at skulle yde et eventuelt børne- og
hustrubidrag. Da Helle og Rasmus forlod præstegården efter at have accepteret
separationen, iagttog Secher dem nøje, og han forsikrede i sit notat i embedsbogen, at “mangen opblæst Hestehandler giør større Højtid ved at sælge en halt Hoppe end Kiæresterne her ved at skilles ad” og præsten var
overbevist om, at Rasmus Mikkelsen straks dagen efter var i fhld
gang med at finde sig en anden kone.
Det fik han ret i den 11. november 1809 indgik Rasmus ægteskab med skovfoged
Jens Christen-sens datter fra Vitten, Anne
Jensdatter.
For den unge sognepræst var et ægteskab primært baseret på forelskelse og
kærlighed, påvirket som han var af romantikkens syn på forholdet mellem
kønnene. For bønderne drejede det sig derimod ifølge Secher først og fremmest
om at få en nødvendig medhjælper til bedriften og eventuelt få et
kapitaltilskud i form af en medgift.
Vi kender kun denne trolovelsessag gennem Secher, og han havde klare syn- og antipatier overfor parterne, men der er ingen tvivl
om, at hans bemærkninger i embedsprotokollen antyder en voksende uoverensstemmelse
mellem en ældre og en nyere opfattelse af ægteskabet og forndsæt-ningerne
for dets indgåelse. Samtidig repræsenterer denne sag fra Tinning også et
sammenstød mellem landsbysamfhndets gamle hævdvundne
skikke, og så centralmagtens stigende ønske om bedre at kunne kontrollere
befolkningen -
mod- sætningen mellem indgåelse af ægteskab ved blot at
sige ja til hinanden i landsbyfællernes påhør ved et trolovelsesgilde, og så en
lovfæstet kirkelig vielse med sognepræstens medvirken og en forudgående lysning.
Således afspejler Rasmus og Helles mislykkede trolovelse i 1809 såvel idésammenstødet mellem rationalismen og romantikken, som
også de politiske modsætninger mellem centralmagt og lokalsamfund. Og således
udgør sagen en lille brik i dansk rigshistorie og
dansk lokalhistorie i begyndelsen af 1800-tallet.
Kilder:
Embedsbog for Søften-Foldby
pastorat 1807 -
ca. 1870.
Kirkebogen for Søften-Folby sogne 1790 - 1813.
Folketælling Foldby sogn 1801 og 1834.